Banale misforståelser - fatale konsekvenser - Sikkerhedskritisk kommunikation |
|||||||||
Introduction: Communication in safety-critical domainsHenning Boje Andersen
Communication error in railway incidentsHuw Gibson of the UK Rail Safety and Standards Board will outline some initiatives which have been aimed at improving Safety Critical Communications in the UK Railway industry. The presentation will explore: · The tensions between formalising communications with rules and supporting staff to collaborate through communication. · The development of communication strategies based on an understanding of communication error and communication error probability. · How communication practices are agreed by workgroups and develop over time, and how they can be challenged or changed.
Sikker kommunikation mellem pilot og flyvelederOplægget vil fokusere på vigtigheden i en entydig kommunikation indenfor for luftfart, på reglen om, at alle instruktioner mellem flyveleder og pilot skal "returneres/kvitteres" således, at den der afgiver en vigtig melding sikrer sig at meldingen er korrekt forstået. Oplægget vil være inddrage eksempler på misforståelser, hvad disse misforståelser har afstedkommet og hvordan disse misforståelser har ført til ændring af foreskreven fraseologi. Finn Hansen og Bjarne Mortensen startede på uddannelsen til flyveleder 1/1 -76 og blev begge checket ud 1/1-79. De har derfor over 30 års erfaring som flyveledere. De har i mange år også været beskæftiget med OJT (on job training). Finn Hansen har ydermere været PFC -flyveleder (proficiency check flyveleder) Det er en funktion hvor man checker sine kollegaer en gang om året på vagt. I alle disse funktioner er kommunikation et meget vigtigt redskab. I deres fritid underviser de på diverse pilot skoler i Roskilde i faget Luftfarts kommunikation. _________________________________________________________________________ Hvad var det nu han sagde?
|
|||||||||
|