uk-flag-30   dk-flag-ikon-30

bil   fly   skib   tog   top-2
Marts 2002
 

news-01

 

Flysikkerhed - foredrag og simulator

Besøget på SAS Flight Academy den 13. marts er første del af SimTrans' totrins-arrangement med overskriften:

Crowd Management.

Anden del af arrangementet er en temadag, der løber af stabelen den 11. april.

 

SAS Flight Academy uddanner alt kabinepersonale i SAS til at betjene både fly og kunder. Nødprocedurer, kundekontakt, kulturkommunikation samt førstehjælp og sikkerhed er hovedoverskrifterne for undervisningen på stedet.

"En del af sikkerheden i et fly er spørgsmålet om at takle urolige eller voldelige passagerer, og SAS har lagt en helt klar politik," forklarer teamleader Tom Bruun Andersen, der har ansvaret for securityuddannelsen af kabinepersonalet på SAS Flight Academy.

Personalet lærer at vurdere personerne i tre kategorier:

  • Passagerer, som kabinepersonalet kan takle selv ved hjælp at samtale og vejledning.
  • Lettere urolige/aggressive passagerer, som ikke vil acceptere en foreslået løsning, og som hindrer personalet i at udføre deres opgaver. Her orienterer kabinepersonalet både det øvrige personale og piloterne.
  • Og endelig den sidste kategori, som er direkte voldelige og udgør en fare for sikkerheden og derfor kræver en hurtig og konsekvent handling.

"Personalet lærer at takle mange af disse situationer selv eller sammen med det øvrige kabinepersonale. Dog hænder det, at øvrige passagerer også bliver opmærksomme på den urolige passager og med et "nik" tilkendegiver: "jeg gi'r en hånd, når det er nødvendigt....", forklarer Tom Bruun Andersen. Han understreger, at der selvfølgelig ligger utrolig meget psykologi bag kabinepersonalets optræden:

"De skal kunne bedømme situationen og passagererne. Og de skal kunne afværge de fleste problemer ved at give en 'skideballe med et smil' - og få passageren til grinende at acceptere den. Men i nogle ganske få tilfælde er det nødvendigt at holde en passager fast, indtil man kan få flyet ned på jorden - og det skal de også kunne takle."

 

Implementeringen

Et andet væsentligt element i sikkerhedspolitikken er selve implementeringen i et stort firma med mange kunder.

"Det er helt grundlæggende, at vi har både passagerernes og medarbejdernes støtte," understreger Tom Bruun Andersen og forklarer, at vejen har været 'åbenhed og ærlighed i kommunikationen til alle parter'. At alle ved, at der er nogle helt klare spilleregler.
Igennem de sidste fire - fem år er man på verdensplan begyndt at registrere antallet af urolige passagerer, og det kan muligvis give udseende af, at problemet er vokset.

"Før den tid blev det ikke registreret, hvis en passager råbte lidt op," forklarer Tom Bruun Andersen, der peger på, at sanktionerne fra myndighederne samtidig er væsentlig større i dag.

 

Nødlanding i simulator

Under besøget på SAS Flight Academy bliver der også lejlighed til at prøve sine evner af i en flyvemaskine.

Ikke som pilot - men set fra passagersædet i en flysimulator.

'Flyet' letter, flyver lidt rundt og løber herefter tør for brændstof - for til sidst at nødlande under alle de almindelige sikkerhedsprocedurer.

Herefter vil passagererne blive evakueret via glideslidske.

Copyright © 2001 by SimTrans
Web Design by WebMaster/Danish Maritime Institute
Edited 21-04-06

Go to top

 


SimTrans, Søparken 64, 4000 Roskilde - Email: simtransdk@gmail.com -  CVR-nr. 29880654 - Copyright© 1999-2015 by SimTrans